Monday, June 18, 2012

Ada kes yg client nak claim, tapi tak boleh... kenapa yer?

Kenapa Tak Boleh Nak Claim ??


“Insuran dengan Takaful sama jer penipu!!…Insuran dan Takaful agen masa nak jual punya le bagus, masa nak claim macam-macam hal, SUSAH!”.
Kenyataan negatif ini sering saya dengar apabila saya memperkenalkan diri saya, yang saya sebagai agen PruBSN Takaful pada awal pembabitan saya.
Tapi, Alamdulillah, sekarang senario telah berubah sedikit, apabila orang ramai nampaknya semakin positif dan ingin mengambil tahu perkara-perkara yang berkaitan dengan insuran atau takaful ini.
Pada pengalaman dan pengamatan saya, memang tidak dinafikan ada kejadian di mana client tak boleh nak buat claim dan sebagainya. Dan mereka merasakan ditipu seterusnya menghapus kepercayaan mereka terhadap insuran/takaful.
Jadi, di sini izinkan saya berkongsi kepada kepada anda mengenai perkara-perkara yang menjadikan anda tidak mendapat claim dari syarikat Takaful.
Antara Sebab Utama adalah…

1. Policy Lapsed
Policy lapsed ini bermaksud, polisi TIDAK berkuatkuasa akibat daripada tiada bayaran dibuat kepada akaun takaful tersebut. Sekiranya perkara ini berlaku, syarikat takaful tidak akan membayar segala claim yang dibuat. Perkara ini semua orang tahu. Jadi, jangan sampai polisi anda lapsed. Perkara ini sering berlaku kerana tabiat kita yang mengambil mudah keperluan untuk membayar premium pada masa yang telah ditetapkan. Diingatkan sekali lagi JANGAN Biarkan POLISI anda LAPSED. Seperkara lagi, kalau policy dah LAPSED, dan anda hidupkan balik, kena tunggu 30 hari grace period semula. Dan kalau ler anda sakit dan perlukan rawatan (kecuali kemalangan)…pada masa grace period,  memang TIDAK BOLEH nak claim. Ini memang selalu terjadi terutama kepada client-client yang bayar pakai cash. Mereka mungkin sangka premium untuk bulan tu sudah dibayar, rupany belum dibayar, akhirnya policy lapsed. Bila hidupkan balik, kena tunggu 30 hari baru boleh berkuatkuasa semula. Ia menyusahkan anda kalau jadi apa2 pada masa tersebut. Jadi, pastikan jangan sampai polisi anda lapsed!

2. Manfaat TIDAK ADA Di dalam Polisi
Ramai yang bertanggapan bahawa apabila mereka ada Takaful, mereka dengar agen cakap, “Semua Cover”… dan mereka akan ingat segala musibah akan dicover oleh policy yang mereka beli sedangkan mereka sendiri tidak pernah membaca dan menyemak secara details. Akan tetapi, sebaliknya apabila musibah berlaku, ia tak dilindungi dan syarikat takaful tidak mahu bayar, client terus marah dan menuduh insurance penipu atau agent penipu. Tapi, tanggungjawab client juga untuk mengetahui apa yang ada dalam jadual policy.
Sebagai contoh, rata-rata policy yang dimiliki orang orang ramai sekarang ini terdiri daripada Insurance Hayat termasuklah manfaat penyakit kritikal dan simpanan. Apabila ditanya mengenai Medical Card…mereka dengan penuh yakin, “Saya dah ada”….tapi, apabila diminta untuk menunjukkan medical card, mereka kata, semuanya ada dalam policy. Jadi saya nak beri tips kepada pembaca sekalian. Policy yang ada manfaat medical card, mesti disertakan dengan “MEDICAL CARD” seperti ini :

Jadi, kalau agent kata masuk hospital kita boleh claim BIL HOSPITAL (bukan Hospital Benefit, elaun masuk wad)…minta dia tunjukkan di mana medical cardnya. Kalau tiada medical card, maknanya memang tiada manfaat Medical Card dalam policy anda, dan yang paling menyedihkan, apabila anda mendapatkan rawatan di Hospital Pakar, anda perlu membayar semua bil tersebut dengan sendiri. Tidak boleh claim.
Tidak dinafikan ada policy yang membayar kos rawatan tapi tiada medical card, tapi, anda perlu membayar dulu semua bil hospital tersebut dan kemudian buat claim semula kepada syarikat. Kalau bil 3-4 ribu mungkin kita boleh pakai credit card, kalau dah sampai 30-40 ribu?..berapa keping credit card kita nak pakai?….bayangkan…lepas tu pulak, nak claim kena buat sendiri. Medical report kena dapatkan sendiri, lepas tu pergi ke syarikat insurance, untuk buat claim, lepas seminggu follow up, ada dokumen yang tak lengkap, pegi semula ke syarikat insurance dan dapatkan semula dokumen yang tak lengkap….sanggup ke anda sebagai client buat semua itu. Mungkin sanggup sebab dah keluar duit dan nak claim, ada masa ke?….kalau ada Medical Card, semua perkara tersebut tidak perlu dilakukan, bayaran bil terus ke hospital, dan sampai rumah, anda tunggu sahaja cek Elaun Hospital, Elaun ICU atau Elaun Bedah sekiranya ada pembedahan yang akan dihantar oleh agent. Senang, mudah dan tak pening kepala.
Jadi kesimpulannya, tak de manfaat dalam polisi memang tak boleh nak claim.

3. Pengecualian (Exclusion)
Pengecualian ini terdapat 2 bahagian.
A. Pengecualian Umum (General Exclusion)
Pengecualian yang dikenakan oleh semua orang yang ambil polisi sama ada lelaki, atau perempuan, sihat atau sakit. Contoh, pengecualian tuntutan akibat apa-apa yang berkaitan dengan bersalin, ibu mengandung, keguguran bayi, komplikasi akibat mengandung dan sebagainya…(kecuali polisi tersebut memang ada perlindungan khas seperti Takaful Puteri dari PRUBSN Takaful).

B. Pengecualian Khusus (Specific Exclusion)
Pengecualian jenis ini adalah dikenakan oleh individu tertentu yang biasanya telah mengidap penyakit tersebut sebelum mengambil polisi insurance/takaful atau dinamakan “Pre-Existing Condition”
Contoh, individu tersebut telah menjalani rawatan membuang ketumbuhan (cyst) pada bahagian tumbuh beliau dan apabila beliau mengambil polisi, ada kemungkinan apa-apa penyakit yang berlaku akibat cyst sama ada secara langsung atau tidak, tidak akan dilindungi. Sedangkan, bagi individu yang sihat semasa mereka mengambil polisi dan penyakit itu berlaku selepas daripada polisi berkuatkuasa, ia akan dilindungi.

4. Non-Disclosure
Sekiranya syarikat takaful mendapat tahu yang client pernah sakit atau pernah dapatkan rawatan tetapi tidak dinyatkan didalam borang cadangan (proposal form), syarikat Takaful berhak untuk tidak membayar tuntutan anda. Jadi, kita kena declare semua soalan yang ditanya dalam borang cadangan bagi mengelakkan daripada polisi anda dibatalkan atas sebab Non-Disclosure.

5. Waiting period (tempoh menunggu)
Tidak semua manfaat dilindungi sebaik sahaja polisi berkuatkuasa (enforced). Ada yang memerlukan 30 hari, 60 hari dan 120 hari polisi berkuatkuasa, baru manfaat dilindungi. Medical card hanya boleh digunakan slps 90 hari.
Tips untuk anda. Perkara penting yang anda perlu tahu sekarang nie adalah, waiting period untuk penyakit-penyakit kritikal adalah 60 hari bermula dari tarikh polisi berkuatkuasa.
Senarai penyakit kritikal adalah seperti berikut.
1- Serangan Penyakit Jantung
2- Trauma Kepala Utama
3- Strok
4- Kanser
5- Kegagalan Ginjal(Buah pinggang)
6- Pemindahan Organ Utama
7- Penyakit Lumpuh
8- Sklerosis
9- Hepatitis virus fulminan
10- Koma
11- Buta
12- Penggantian injap jantung
13- Kehilangan Tangan dan Kaki
14- Pembedahan Aorta
15- Alzheimer
16- Hilang pendengaran
17- Hilang Kebolehan Bertutur
18- Kebakaran Parah
19- Penyakit terminal
20- AIDS akibat transfusi darah
21- Penyakit motor neuron
22- Parkinson
23- Penyakit Hati yang kronik
24- Penyakit paru-paru yang kronik
25- Anemia Aplastik
26- Distrofi otot
27- Poliomeilitis
28- Meningitis Bakteria
29- Tumor Otak Benigna
30- Ensefalitis
31- Full Blown AIDS
32- Sindrom Apalik
33- Pembedahan Otak
34- Penyakit koronari yang kronik
35- Penyakit koronari yang memerlukan pembedahan
36- Hipertensi arteri pulmonari

Macam mana perkara ini biasa terjadi? Sebabnya, ada kalanya kita ingin mengambil polisi takaful berfikir panjang sehingga berminggu-minggu atau berbulan-bulan. Kemudian, kita ambil polisi, tiba-tiba kena penyakit spesifik yang dinyatakan di atas, TIDAK BOLEH nak claim. Sebab tempoh menunggu tidak mencukupi.
Seterusnya ini akan jadi salah satu punca client marah dan tak percaya kepada insurance/takaful. Sedangkan mereka boleh elakkan perkara ini daripada berlaku dengan bertindak lebih awal. Tapi, kalau dah bertindak lebih awal dan terjadi juga, tak boleh nak buat apa, sekurang-kurangnya kita dah berikan yang terbaik kepada diri kita atau pun keluarga kita.
Jadi, sebagai pemegang polisi anda bukan sahaja perlu tahu apa yang dilindungi, tapi juga apa yang tidak dilindungi.
Saya biasa kongsikan perkara ini kepada client atau prospek … “Sekiranya kita tidak tahu penyakit tersebut di cover, tiba-tiba ianya berlaku kepada kita, dan insurance/takaful bayar semua kos rawatan, kita marah atau tidak?..tapi, kalau kita tak tau penyakit tersebut tidak dilindungi kemudian ianya berlaku dan tak boleh nak claim, apa perasaan kita?…sekurang-kurangnya kalau kita tahu apa yang tidak dilindungi, kita akan lebih bersedia untuk mencari alternatif lain dah tidak terus mendapatkan rawatan di hospital pakar yang mana kita tahu kosnya adalah sangat tinggi.”

6 comments:

  1. Assalamu'alaikum Wrmbth, selepas membaca artikel anda. Apa yang saya faham bukan salah syarikat tapi salah agen.

    Banyak agen takaful dan insurans yang mengejar komisen semata2. semasa kontrak ditandatangani semua ok. Tapi bila berlaku masalah semua tak ok. Malah tak dapat dihubungi.

    Jadi berhati2 lah pilih agen.

    ReplyDelete
  2. w'slm..

    T kasih atas komen saudara.
    Agen sepatutnya lebih bertanggungjawap dan berterus terang sedari mula lagi dgn client supaya tdk berlaku slh faham semasa proses claim nanti.

    ReplyDelete
  3. Biasanye kte sbg pemegang insurans, kene dahulukan pembayaran kos perubatan ye utk senarai penyakit kritikal kt atas??
    Suami sy dah setahun lebih ambil insurans, dan memerlukan pembedahan kritikal kt atas..sy nk tahu prosedur ape sy perlu buat..

    ReplyDelete
  4. Hi Sobat.. maaf menggangu 😊..
    Saya mau ngasih tau bahwa ada aplikasi yang KEREN BANGET! namanya APLIKASI BEBASBAYAR!!

    Sekarang saatnya beli pulsa, kuota, listrik token, bpjs, cicilan, asuransi prudential, voucher game, pdam, dlll pake aplikasi BEBASBAYAR! karena apa? Karena..

    👉Daftarnya GRATIS tidak pake lisensi2,

    👉Harga pulsa LEBIH MURAH selisih, Rp1rb - 4rb dengan loket atau minimarket,

    👉Pembayaran listrik, token, bpjs, wifi, dll LEBIH PRAKTIS, dan ada 250 jenis pembayaran LEBIH LENGKAP!

    👉 BISA cetak struk setiap transaksi,

    👉Legalitas perusahaan jelas dan sudah tersertifikasi ISO 27001

    👉Selalu ada CASHBACK hingga Rp2.200 disetiap transaksi.

    👉Di dalam aplikasi bisa chat sesama member juga seperti whatspp, dll.

    👉 Dengan upgrade ke account premium saldo bisa ditransfer ke rekening bank, dan bisa mendapatkan Cashback yang lebih besar, biaya upgrade 150rb ajaa.. (upgrade premium bersifat pilihan terserah juragan😁)

    👉 ADA BONUS KOMISI hingga 10 JUTA RUPIAH setiap bulan dari sistem afiliasi bagi yang mengajak orang menggunakan aplikasi BEBASBAYAR, tapi komisi didapat dari setiap transaksi pengguna aplikasi yah bukan dari mengajak orang dengan beli lisensi2an karena DAFTARNYA GRATIS jadi NO Money Game!

    DAFTAR DISINI 👇👇
    daftar disini
    Atau
    daftar disini

    Sponsor ID : 12448630

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,berkongsi dengan pengalaman ternyata saya pernah memasuki insuran Prudential ini pada bulan June tahun 2013 dengan konvensional bukan takaful jumlah bayaran sebanyak Rm420.00 sebulan untuk kemalangan jadi bagi saya insuran konvensional atau takaful ini sama saja kalau insuran itu sendiri tak melantik ejen itu buat kerja dengan betul hanya ejen itu fikir untuk isi poket mereka semata-mata..saya ingin berkongsi kisah benar ini dengan sesiapa saja diluar sana dengan kecacatan seumur hidup yg saya kena tanggung sehinggalah ajal saya sampai nanti tanpa ada pembelaan dari sesiapa pun sehingga kini, jadi boleh hubungi saya utk saya share dan nasihat sebelum mengambil mana-mana insuran sekali pun.Saya tak berkesempatan lagi untuk buat aduan di Bank Negara berpandu pada buku polisi saya.(Azwan:0199604292).

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum
    Sy pemegang insuran prubsn sejak 2017
    Tp 30.10.2018 sy baru didiagnose ada sinus selepas sy buat ct scan dan scop
    Dan doctor kata perlu buat operation.tetapi pd hari sy hendak menjalani operation pihak prubsn memberitahu bjawa kos tersebut tdk dicover dan perlukn investigation.sdangkn dlm policy ada mgatakan slpa 120hari berkuatkuasa sekira hendak melakukan pemedahan sinus prubsn akan cover.boleh ke encik beri penerangan disni knp perkara ini berlaku

    ReplyDelete